lørdag 25. juni 2011

Besök/Briefing för seilas.

I dag kommer Svein ombord. Han har med seg radioutstyr i massevis, så vi skal ha kommunikasjonen i orden!
Han har også med seg FM-mottager for AIS. Radioen koples til PC, og dermed kan vi se alle andre båter på skjermen. Kurs, speed, navn etc.
Har värt på kontoret hos megleren idag. Fikk en fin gjennomgang av seilingsruta ut av området her.
Slusene er åpne 24hrs i dögnet. Alle er bevoktet med videokameraer fra en central plass.
Jeg skal passere to sluser för jeg er ute i Nordsjöen. Siste slusen er Roompotsluis. Beste tidspunkt for passering der er et par timer för lavvann. Da får jeg strömmen med meg nordover.
Ved passering innseilingen til Rotterdam, må vi kalle opp "tårnet" på CH3 VHF, og be om klarering för kryssing.
Supertankere er ikke å spöke med! God fart har de også.
Skal også fylle diesel för avgang. Pris 1,51 € pr ltr. Det fyller jeg her i havna like utenfor restauranten som ligger på kaia.
Idag er det regn, 14-15gr og lite vind.
Men det er 2 musikkband som går og spiller her. Hornmusikk!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar